Neztraťte se při výběru cloudu. Devět otázek, které chcete poskytovateli položit

Z možností cloudu může jít jednomu hlava kolem. Tady je devět otázek, které pomohou s výběrem toho správného.Jak vybrat správný cloud:
Ptejte se na těchto devět otázek

Přál bych si, aby mě tohle napadlo před pěti minutami.

Zná to asi každý. Ty nejlepší otázky a odpovědi nám často přijdou na mysl až dávno poté, co jsme je tolik potřebovali. Někdy má třeba soused tak stupidní otázku, až se na souvislou, natož pak stručnou a výstižnou odpověď nezmůžete. Jindy vás třeba nepříjemné prostředí úřadu a dlouhé čekání ve frontě vyvede z míry natolik, že zapomenete některé z otázek, které jste chtěli s úředníky probrat.

Když jde o každodenní interakci mezi lidmi, ještě se nic moc neděje. Sousedovi to vysvětlíte příště a na úřad buď půjdete znovu, nebo tam jen zavoláte. Když se ale jedná o něco důležitého, je dobré mít munici předem připravenou.

A právě jedním z nejdůležitějších kroků, které dnes firma může učinit, je rozhodnutí o přechodu do cloudu. Při vyjednávání o této relativně nové technologii je možné zabývat se spoustou různých faktorů. Abyste se v jejich množství neztratili, přinášíme vám přehled devíti otázek, které je dobré při vybírání toho pravého poskytovatele položit.

Pamatujte: každému se vyplatí být připraven.

1) Je pro naši firmu cloud vhodný?

Snadná otázka, na kterou může být těžké odpovědět. Přestože podle expertů už je značná část firem v cloudu jako doma a zbytek je bude v příštích letech následovat, cloud nemusí být pro každého.

Ano, většině firem přechod do cloudu prospěje. Zefektivní všechny procesy, ušetří peníze, usnadní lidem práci.     

Podle nedávného průzkumu považuje až 89 % firem cloud za naprostou prioritu      

Ale pro některé firmy prostě nemusí být tím pravým. Důvodem mohou být třeba zastaralé aplikace nebo technologie, které by v prostředí cloudu nefungovaly. Mnoho administrátorů má v zásobě strašidelné historky o tom, jak staré vybavení mnohé firmy používají. Některým uživatelům nebo majitelům firem vyhovuje jedna aplikace nebo technologie, a tu pak tvrdohlavě odmítají opustit. Třeba i dávno potom, co ji opustil původní vývojář.

V takovém případě je samozřejmě vhodné posoudit, jestli by nebylo nejlepší migraci do cloudu spojit i s přechodem na nové aplikace – jak uvedl třeba šéf portugalského Telecomu Manuel Rosa de Silva: „Staré aplikace a technologie nás brzdí. Dokud na ně nevezmete mačetu a nevymýtíte je, nikam se nedostanete.“

2) Kde jsou datacentra?

Klient toužící po přechodu do cloudu by se neměl zapomenout zajímat o místo, kde budou jeho data a infrastruktura uložena. Existuje obrovské množství otázek, které je vhodné na toto téma poskytovateli položit.

Nejdůležitější je ta, která přijde na mysl jako první.

Kde vaše datacentra jsou?

91 % datacenter utrpělo v minulosti ztráty kvůli živelním pohromám

Při výběru poskytovatele si chcete být jistí, že jeho služby vám budou dostupné kdykoliv. Provoz datacenter ale může přerušit mnoho nečekaných událostí – třeba živelní pohromy. Nejsou tedy datacentra tam, kde by jim příliš často hrozily? Třeba v záplavové oblasti? V místech častých bouřek? Hrozeb je mnoho a většina kvalitních datacenter je na ně připravena. Vybírejte proto tak, abyste o data a infrastrukturu zbytečně nepřišli. A pokud je to možné, vyberte si poskytovatele, který nabízí zálohování dat a infrastruktury a zarezervování dostatečného výkonu v dalším datacentru. Podobně jako služba Site Recovery od Master Internet. Pokud ještě nevíte, o co se jedná, přečtěte si náš článek zde na blogu.

Kromě umístění datacenter se můžete zeptat na mnoho dalších věcí. Určitě nezapomeňte zjistit například to, jak je datacentrum zabezpečené. Kvalitní poskytovatel by měl zabezpečit data nejen proti požárům a jiným katastrofám, ale také proti zlodějům a hackerům. Měl by také mít příslušné certifikace, jako například ISO 27001 zaručující bezpečnost informací nebo ISO 9001 o systému managementu kvality.

3) Čím datacentra chladíte?

Kdo chce přejít do cloudu, měl by se zajímat, jakým způsobem bude jeho datacentrum chlazeno. V posledních letech roste trend volného chlazení, takzvaného freecoolingu. Pokud jste o tomto termínu ještě neslyšeli, vysvětlí vám ho náš článek zde na blogu.

Kromě toho, že je volné chlazení zajímavé samo o sobě jako koncept, pro klienty může mít skutečný dopad. Díky více než 60% úspoře energií může poskytovatel cloudu provozovat datacentrum s nižšími náklady a klientům pak nabízet lepší ceny. A takové datacentrum je pak také výrazně ekologičtější.

4) Jak funguje vaše zákaznická podpora?

Téměř každý asi někdy čekal na instalatéra nebo elektrikáře celé hodiny.

Tohle rozhodně nechcete zažít u svého poskytovatele cloudu. Zvlášť tehdy, když na něm poběží vaše klíčové aplikace nebo infrastruktura, třeba prosperující e-shop.

Podle odborníků by dnes zákaznická podpora u poskytovatelů cloudu měla vždy být k dispozici 24 hodin denně. Ujistěte se tedy, že tomu tak je také u firmy, kterou zvažujete. Prověřte, zda SLA – dohoda o úrovni služeb – jasně definuje oblasti, za které je poskytovatel zodpovědný. V Master Internet je náš tým podpory k dispozici 24 hodin denně, 365 dní v roce.

5) Co se stane, pokud mi ztratíte data?

Při pokládání otázek potenciálnímu poskytovateli vašeho cloudu si možná budete připadat jako pořádný pesimista. Má to ale význam – je nutné vědět, že jednáte s realisticky smýšlejícími lidmi. Nehody se stávají a kvalitní firmy odlišuje od špatných to, jak dobře jsou na ně připravené.</p>

Nebojte se proto se ptát i na tak neobvyklé situace, jako je náhodné vymazání, poškození nebo ztracení dat klienta. U kvalitního poskytovatele se to nikdy nestane, jejich lidé by ale přesto měli být schopní vysvětlit, jak se v takovém případě postupuje. Je to ošetřené smlouvami? A jakou redundanci infrastruktury používají?

Pokud vám poskytovatel není schopen na vaše otázky odpovědět k vaší spokojenosti, dejte raději ruce pryč.

6) Jaké služby poskytujete?

Může to znít banálně, ale je důležité se zeptat, jaké služby vlastně může poskytovatel dodat. Nabídka se může v každé firmě zásadně lišit, a to především u doplňkových služeb. Zatímco jedna společnost nabídne třeba pouze jednoduché zálohy, jiná k nim přidá i celou záložní infrastrukturu v druhé lokalitě. Vyplatí se proto nabídky dobře porovnávat.

Některé z doplňkových služeb mohou být užitečné ihned. Je ale také dobré se dívat trochu dopředu. Může se stát, že jedna konkrétní služba by mohla být zapotřebí v budoucnu, až se firma trochu rozroste.

7) Jaké řešení byste mi doporučili?

Někteří lidé si rádi na všechno udělají názor sami. Zvolenou problematiku pečlivě prostudují, zjistí si mnoho doplňujících informací a prakticky se stanou „laickými odborníky“. Ale i v případě, že si je člověk jistý tím, jak cloud funguje, co od něj potřebuje a jak své potřeby díky němu chce řešit, měl by se přesto ptát odborníků. Třeba na to, jaké služby by mu doporučil sám poskytovatel.

Každému dobrému poskytovateli cloudových řešení jde totiž především o to, aby u něj zákazníci byli spokojeni. Je to jednoduché – spokojený klient zůstane u firmy dlouho. Nespokojený zákazník, který platí měsíčně obří částky, ale za čtvrt roku migruje jinam, se proti tomu firmě vyplatí méně.

Poskytovatel se bude tedy snažit nabídnout služby tak, aby vám co nejvíce vyhovovaly a pomohly. Toho se vyplatí při výběru cloudu využít – možná by vaši firemní infrastruktuře prospěla s přechodem na cloud nějaká novinka, o které jste zatím třeba neslyšeli. Toto odvětví se vyvíjí velmi rychle, je proto dobré nechat si poradit od někoho, kdo s ním drží krok.

8) Jak se u vás platí?

Při zjišťování platebních podmínek u cloudu bude většinu lidí primárně zajímat cena. Dobré je ale zaměřit se na to, jaké jsou možnosti účtování. Pokud by poskytovatel nabízel službu založenou na modelu pay-as-you-go, je možné díky pružnému platebnímu modelu ušetřit velké částky ve chvílích, kdy cloud nikdo nevyužívá. Pokud jste o tomto výhodném způsobu fakturace ještě neslyšeli, přečtěte si článek o flexibilitě zde na blogu.

9) A co výkon cloudu?

Výkonem cloudu se při jeho zařizování nejspíš zabývá každý – třeba už jen proto, že se od něj bude odvíjet výsledná cena služby.

Položení této otázky ale otevírá důležitý prostor k přemýšlení – kolik výkonu vlastně potřebujeme? Bude poskytovatel zvládat rychle ho škálovat, když potřeby naší firmy porostou? Takové a další otázky je důležité zvážit velmi brzy.

Při přemýšlení o výkonu je kromě toho možné také zjistit, že jedna z jeho položek nebude příliš zapotřebí. Tato situace může nastat třeba tehdy, když vaše infrastruktura potřebuje třeba rychlý procesor a paměti, ale ne mnoho úložného prostoru.

Pokud to poskytovatel nenabídne sám, je záhodno zeptat se, zda je možné tuto položku omezit. Není přece nutné platit za něco, co nepotřebujete. Ideální je třeba řešení, které používá Master Internet – na webu zákazníkům nabízí možnost si výkon svého cloudu nakonfigurovat úplně podle jejich představ.

Pro provoz cloudu se využívá virtualizace, která je hodně závislá na diskovém systému a jeho výkonnosti. Nezapomeňte proto v nabídkách poskytovatelů porovnávat počet vstupních a výstupních operací za sekundu, takzvané IOPS, které systém zvládne. Někteří nesolidní poskytovatelé tento údaj vůbec neuvádějí, přitom se od něj odvíjí jak výkon cloudu, tak jeho cena. Vyšší IOPS nabízejí třeba disky technologie SSD, které bývají dražší než pomalejší HDD disky – ty ale zase mají větší kapacitu. Více si můžete přečíst v našem srovnání obou technologií zde na blogu.

Při výběru cloudu se především ptejte

Při vyjednávání o každé nové technologii je snadné nechat se zahltit informacemi. Nyní máte k dispozici devět otázek, které je možné při výběru cloudu položit. Na co jste se při výběru cloudu ptali vy? Které jeho aspekty jsou pro vás důležité? Jako vždy napište komentář a podělte se o své zkušenosti.

Pokud si chcete být jistí, že vás nepřekvapí žádné skryté poplatky nebo mylně uvedené informace, přečtěte si také náš nový článek Cloud hosting: 7 věcí, na které si dát pozor.

Správné místo pro vaše data

NAŠE DATACENTRA NALEZNETE V PRAZE I V BRNĚ