Přístupnost od června 2025: Nová pravidla pro soukromý sektor
Od 28. června 2025 bude platit nový zákon o přístupnosti pro soukromý sektor. Někteří výrobci a poskytovatelé služeb v EU musí své produkty upravit tak, aby byly přístupné uživatelům se zdravotním postižením. Týká se zákon i vás a víte, jak začít?

Pravidla pro přístupné weby se doposud vztahovala jen na veřejnou správu. Od června 2025 ale začne v celé Evropské unii platit Evropský akt o přístupnosti (EAA). Ten rozšíří požadavky na přístupnost pro každého, kdo prodává výrobky nebo poskytuje služby spotřebitelům v EU.
Přístupnost v tomto kontextu znamená, že digitální produkty a služby musí být použitelné i pro osoby se zdravotním postižením. Zákon č. 424/2023 Sb. ovlivní například weby a aplikace umožňující uzavírání smluv na dálku, bankovní služby, streamovací platformy, samoobslužné terminály nebo softwary pro elektronické publikace.
V článku se dozvíte:
- jaké jsou hlavní požadavky;
- pro koho povinnost platí;
- jak postupovat pro splnění zákona;
- problematičnost nových pravidel.
Přístupnost podle nového zákona
Naši auditoři už provedli stovky analýz přístupnosti webů i aplikací. Nechte si od nich také zhodnotit, zda je váš web v souladu se zákonem č. 424/2023 Sb. a zjistěte, jaké změny je nutné udělat.
Hlavní požadavky zákona
Přestože zákon přináší nové povinnosti, neurčuje přesně, jakým způsobem mají být technicky naplněny. Místo toho stanovuje tzv. funkční požadavky – tedy očekávaný výsledek, který musí digitální produkty a služby splňovat, aby byly považovány za přístupné.
Základ tvoří čtyři principy přístupnosti:
- Vnímatelnost: uživatel musí být schopen obsah snadno vnímat, třeba díky textovým alternativám k obrázkům nebo dostatečnému kontrastu textu.
- Ovladatelnost: všechny funkce musí být ovladatelné bez myši, například pomocí klávesnice nebo jiných vstupních zařízení.
- Srozumitelnost: obsah i ovládání musí být jasné, jednoduché a předvídatelné i pro uživatele se specifickými potřebami.
- Kompatibilita: digitální produkty a služby musí fungovat s asistivními technologiemi, jako jsou čtečky obrazovky nebo hlasové ovládání.
Požadavky vycházejí ze standardů WCAG 2.1 na úrovni AA a norem EN 301 549, EN 17161 a EN17210. Ty sice nejsou zákonem přímo předepsané, ale jejich dodržování je v praxi nejspolehlivější cestou, jak zajistit soulad s právními požadavky.
Přístupnost informací k výrobku či službě
Zákon o přístupnosti se zaměřuje nejen na samotné výrobky a služby, ale také na informace, které jsou s nimi spojeny, a způsob jejich poskytování. Normy pro tyto oblasti, se teprve připravují. Obecně ale platí, že:
- návody a bezpečnostní pokyny musí být v češtině, srozumitelné, přehledné a dostupné prostřednictvím více než jednoho smyslu;
- zákaznická podpora k výrobku nebo službě musí nabízet alternativní komunikační kanály (např. e-mail nebo videohovor);
- linky tísňové komunikace musí umožňovat synchronizaci hlasového volání, textu (včetně textu v reálném čase) a případného videa, aby operátor mohl přijímat všechny informace současně jako jednu úplnou konverzaci.
11 tipů pro lepší přístupnost webu
Ačkoli se zákon zaměřuje na několik oblastí, zůstává jedním z nejdůležitějších aspektů přístupnost webu. Právě tam má být mimo jiné umístěna dokumentace, která lidsky popisuje, jak daná firma požadavky na přístupnost splňuje.
Podrobný soupis nejdůležitějších faktorů ovlivňujících přístupnost webu najdete v našem článku Jak zlepšit přístupnost webu. To zásadní shrnujeme v následující infografice.
Jak postupovat pro splnění zákona
1. Zjistěte, jestli se na vás pravidla vztahují
Zákon č. 424/2023 Sb. se týká výrobců, poskytovatelů služeb, dovozců a distributorů regulovaných výrobků a služeb. Pokud poskytujete digitální služby nebo prodáváte výrobky spotřebitelům v EU, pravděpodobně pro vás nová pravidla budou platit.
Jaké výrobky a služby do zákona spadají?
Výrobky:
- počítačové systémy pro spotřebitele a jejich operační systémy (počítače, notebooky, tablety, smartphony);
- samoobslužné terminály (platební a informací terminály, bankomaty, odbavovací kiosky, zařízení pro výdej přepravních dokladů);
- koncová zařízení s interaktivními funkcemi pro elektronické komunikace a přístup k audiovizuálním službám (chytré TV, streamovací zařízení, set-top boxy);
- čtečky elektronických knih.
Služby:
- služby pro elektronickou komunikaci a přístup k audiovizuálním službám (telefonní operátoři, poskytovatelé internetu, platformy typu Netflix);
- finanční služby a služby elektronického obchodování (služby umožňující vzdálené uzavření smluv, tedy např. e-shopy, online bankovnictví);
- prodej elektronických knih a příslušného softwaru;
- dopravní služby (letecké, železniční a vodní dopravy, včetně některých městských a regionálních služeb), konkrétně pokud jde o internetové stránky a mobilní aplikace, elektronické přepravní doklady a jejich výdej, informace o dopravě v reálném čase a samoobslužné terminály.
Výjimku mají například mikropodniky, produkty uvedené na trh před červnem 2025 nebo případy, kde splnění podmínek vyžaduje výrazné přepracování produktu či nepřiměřenou finanční zátěž. Podrobněji popsala výjimky třeba Petra Dolejšová ve svém blogu nebo web GDPR.cz.
2. Proveďte audit přístupnosti
Zhodnoťte aktuální stav přístupnosti produktů a služeb. Využít můžete automatizované nástroje, např. panel WAVE nebo doplněk „Lighthouse“, který je integrován přímo v prohlížeči Chrome. Pro hlubší analýzu přístupnosti zapojte odborníky, kteří provedou komplexní testování včetně uživatelských testů s osobami se zdravotním postižením.
3. Implementujte změny
Na základě výsledků auditu proveďte úpravy:
- redesign webu nebo aplikace (např. zlepšení kontrastu, navigace klávesnicí);
- doplnění alternativních textů k obrázkům a grafům;
- úprava obsahu (správná struktura nadpisů, srozumitelný jazyk);
- zajištění kompatibility s asistivními technologiemi (čtečky obrazovky, hlasové ovládání).
4. Proškolte zaměstnance
Pro efektivní dodržování pravidel přístupnosti v praxi je klíčové proškolit jednotlivé týmy. Vývojáři by měli ovládat normy WCAG 2.1 AA a EN 301 549 pro implementaci technických změn, designéři znát pravidla pro vizuální přístupnost, jako je kontrast barev a rozložení prvků. Obsahový tým by měl správně používat nadpisovou strukturu, popisky a alternativní texty, aby byl obsah srozumitelný pro všechny uživatele.
Školení přístupnosti připravujeme v MasterDC na míru pro konkrétní skupiny zaměstnanců. Zahrnují teoretickou i praktickou část, která pomůže udržet úroveň přístupnosti webu či aplikace i při budoucích aktualizacích.
5. Připravte prohlášení o přístupnosti a shodě
Dejte uživatelům vědět, jak je váš produkt nebo služba přístupná. Prohlášení o přístupnosti vložte třeba do obchodních podmínek a uveďte také kontakt, na který se návštěvník webu může obrátit, pokud si při ovládání a získávání informací neví rady. I tady je potřeba pamatovat na srozumitelnost prohlášení pro všechny.
Prohlášením o shodě pak doložíte splnění legislativních požadavků a následně můžete produkt opatřit označením CE. Vzor prohlášení najdete v příloze č. 3 k zákonu č. 424/2023 Sb. Obě dokumentace musíte uchovávat po dobu 5 let od uvedení produktu na trh.
6. Přístupnost revidujte
Přístupnost je dlouhodobý proces. „Rostoucí konkurence vede výrobce a poskytovatele k neotřelým způsobům ovládání webu a atraktivnějším designům. Ve snaze o co nejrychlejší nasazení se ale zapomíná, že nové funkce mohou rozbít něco, co se dlouho ladilo, nebo že je k nim potřeba naprogramovat přístupností rozhraní,“ říká k aktuálnímu stavu Roman Kabelka, auditor přístupnosti v MasterDC.
„Ke změnám designu nebo funkcionalit doporučuji přistupovat spíše evolučně, nikoli revolučně. Vše důkladně otestovat a srovnat s aktuálními standardy WCAG a EN,“ dodává Kabelka, který spolu s týmem nevidomých auditorů MasterDC optimalizoval aplikaci a proškolil tým Rohlik.cz.
Plnění nového zákona může mimo jiné komplikovat třeba to, že pro některé požadavky zatím chybí konkrétní technické normy. Zákon sice jmenuje dozorové orgány (Česká obchodní inspekce, Český telekomunikační úřad a Rada pro rozhlasové a televizní vysílání), ale nespecifikuje postup kontrol. To může přispět k nejednotné interpretaci pravidel. Pokud se vás nové povinnosti týkají, doporučujeme začít auditem přístupnosti, který pomůže odhalit zásadní nedostatky a napoví, jak dále postupovat.