Zákon 99/2019 o přístupnosti internetových stránek: jak se připravit na kontroly?

Zákon o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací vyšel letos a přinesl řadu novinek. Mít přístupné webové stránky je pro státní správu a samosprávu povinné už více než deset let, ale nově bude ministerstvo vnitra provádět i kontroly. Zjistěte, jaké změny oproti původnímu předpisu zákon přinesl a jak se podle něj zařídit.

Zákon 99/2019 ukládá veřejným institucím povinnost přístupnosti svých webových stránek.
MICHAELA GRYGAŘÍKOVÁ
  • MICHAELA GRYGAŘÍKOVÁ

  • 14. 10. 2019
  • 6 min čtení
Zkopirovat do schránky

Na handicapované uživatele čeká na internetu řada překážek. Proto na ně pamatují české zákony – už od roku 2008 platí povinnost státních a samosprávných institucí provozovat přístupný web. Letos však vyšel nový zákon č. 99/2019 Sb (Zákon o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací), který podmínky upravuje. Jaké novinky začínají od letoška platit? A jak postupovat, pokud chcete svůj web nebo aplikaci zpřístupnit?

Přístupný web podle zákona 99/2019

Naši specialisté už provedli stovky analýz přístupnosti webů i aplikací. Nechte si od nich také zhodnotit, zda je váš web v souladu se zákonem 99/2019 a zjistěte, jaké změny je nutné udělat.

Analýza přístupnosti

Zákon o přístupnosti internetových stránek (č. 99/2019 Sb) v kostce

Stejně jako původní verze zákona o přístupnosti, ukládá i nový zákon č. 99/2019 Sb. (Zákon o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací) povinnost státním a samosprávným institucím provozovat přístupný web. Přináší ale i několik novinek.

Novinky v zákoně o přístupnosti

  • První změnou je aktualizace požadavků na přístupnost podle nové normy WCAG 2.1. (Web Content Accessibility Guidelines), které lépe odpovídají moderním webům.
  • Nově zákon přístupnost od povinných institucí vyžaduje i u mobilních aplikací a dalších typů obsahu (např. u audiovizuálních záznamů nebo dokumentů kancelářských aplikací ve formátu PDF, DOC apod.).
  • Velkou změnou oproti původnímu zákonu je monitoring a kontroly přístupnosti ze strany Ministerstva vnitra. Jak přesně budou kontroly probíhat, zatím ale Ministerstvo neinformovalo.
  • Rozšířil se i okruh subjektů, pro které je povinné provozovat přístupný web.

Kdy začíná zákon platit?

Ministerstvo rozdělilo povinnost do tří vln:

  • Internetové stránky, které vznikly po 9. dubnu 2019, musí nová pravidla dodržovat od 23. září 2019.
  • Weby existující před 9. dubnem 2019 se musí podmínkami řídit od 23. září 2020.
  • Na mobilní aplikace se zákon vztahuje od 23. června 2021.

Koho se povinnost týká?

Povinných subjektů je celá řada, zjednodušeně můžeme říci, že se zákon týká státních institucí (jakými jsou ministerstva nebo státní úřady), územních samosprávných celků (kraje, obce, městské části), právnických osob zřízených zákonem (ČNB, ČTK atd)., organizací státem nebo samosprávou zřízených (např. dopravní podniky, Národní divadlo, výzkumné instituce atd). V omezené míře se povinnosti týkají i škol (vztahují se jen na povinně zveřejňované informace, ne celé weby). Mimo působnost zákona zůstala česká veřejnoprávní média Česká televize a Český rozhlas.

Jak postupovat, pokud chcete přístupný web?

Pokud nechcete vyvíjet nový web od základů, ale jen upravit web stávající, obraťte se na auditora přístupnosti se zkušenostmi, který váš web otestuje. V Master Internet kontrola přístupnosti probíhá následovně:

1. krok: nezávazná kontrola webu

Napište nám a my se na váš web podíváme. Závažné chyby většinou umíme odhalit hned na první pohled a dokážeme vám tak říct, jak na tom vaše stránky jsou, a které oblasti bude třeba změnit. Základní posouzení od nás máte zdarma a sami se následně můžete rozhodnout, jestli analýzu od nás budete chtít.

2. krok: Analýza přístupnosti

Jakmile se dohodneme na spolupráci, vezmou si váš web do parády naši auditoři. Podrobně projdou kód stránek a odhalí všechna pochybení. Výstupem analýzy bude celá řada doporučení co a jak změnit, která od nás dostanete.

3. krok: Implementace navržených změn

Další krok už je na vás a vašich webových vývojářích. Naše doporučení pro ně ale budou dostatečným vodítkem, podle kterého by měli být schopni dát web z hlediska přístupnosti do pořádku. I po provedení analýzy přístupnosti webu jsme otevření dalším konzultacím a rádi vývojářům poradíme s tím, s čím si neví rady.

4. krok: Školení přístupnosti

V případě zájmu rádi proškolíme vaše webové vývojáře a kodéry, jak přístupné weby a aplikace navrhovat. Školení připravujeme na míru účastníkům.

Otázky k průběhu analýz přístupnosti webu v MasterDC

Máte k průběhu analýz přístupnosti nějaké otázky? Pokusíme se vám na ně rovnou odpovědět.

Kdo analýzy provádí?

Za analýzy přístupnosti u nás zodpovídá specialista Radek Pavlíček, který se přístupnosti věnuje už téměř dvacet let. Pracuje ve Středisku Teiresiás Masarykovy univerzity, o přístupnosti přednáší, píše blog POSLEPU a je uznávanou autoritou v oboru. Společně s ním analýzy provádí programátor Roman Kabelka, který se zaměřuje na uživatelské testování z pohledu uživatele screen readeru, neboli odečítače obrazovky, a kombinuje uživatelský pohled s pohledem vývojáře webů. V Masteru také ve spolupráci se Světluškou školíme nevidomé auditory přístupnosti a v budoucnu s nimi chceme spolupracovat.

Jak dlouho analýza trvá?

Záleží na více faktorech, jakými jsou rozsah a komplikovanost webu, závažnost chyb apod. Většinou analýzu provádíme v řádu několika týdnů, ale konkrétní datum vždy se zákazníkem předem dohodneme a snažíme se vyjít vstříc.

Jaká je cena analýzy?

Jak už jsme zmínili, základní posouzení webu je zcela zdarma. Samotný nabízíme ve dvou variantách.

  • Cena standardního testu do sedmi stránek je 10 000 Kč. Výstupem analýzy je písemná závěrečná zpráva včetně doporučení.
  • Prémiový audit zahrnuje testování vyššího počtu stránek a jeho výsledkem je detailní závěrečná zpráva. Velkou výhodou varianty Premium je možnost konzultace s našimi vývojáři a kodéry. Cena začíná na 20 000 korunách.

Budete potřebovat přístup do backendu webu?

Při standardním testování ne, ale v některých případech potřebujeme přístup do vnitřních systémů, například při testování bankovních systémů. V takových případech potřebujeme přímo spolupracovat se zákazníkem. Součinnost celkově vítáme, protože nám zákazník může osvětlit řadu skutečností – co má jaký účel, jakým způsobem lze co měnit apod. – a můžeme se přímo domluvit.

Jaký je výstup analýzy?

Na závěr od nás obdržíte písemnou zprávu s doporučeními, co na webu či v aplikaci změnit. Součástí výstupu je jednak manažerské shrnutí, které srozumitelně hodnotí stav webu a závažnost pochybení, a také detailní zpráva, podle které mohou následně postupovat vývojáři či webmasteři při implementaci změn.

Podle jakých předpisů se při analýze řídíte?

Vycházíme ze předpisů zákona č. 99/2019 Sb. a řídíme se přesnými pravidly normy Web Content Accessibility Guidelines 2.1, ze které vychází i náš český zákon.

Jak probíhala spolupráce s Rohlíkem

Naši auditoři mají za sebou stovky otestovaných webů a čerpají ze svých bohatých zkušeností. Zrovna nedávno dokončili velký audit e-shopu s potravinami Rohlík.cz. Jak tato spolupráce prakticky probíhala? Zákazník našich datacenter Rohlík.cz projevil zájem o provedení analýzy přístupnosti. Nejprve naši odborníci web prohlédli a vývojářům Rohlíku dali základní zpětnou vazbu a následně se domluvili na provedení samotné analýzy. Auditoři testovali základní scénáře, které se v e-shopu mohou odehrávat, například základní orientaci v nabídce, výběr zboží, jeho vložení do košíku a objednání. Rohlíku auditoři předali doporučení, jak web z hlediska přístupnosti změnit, a následně i proškolili vývojáře, aby pravidla přístupnosti mohli sami implementovat i v budoucnu.

Chcete mít přístupný web?

Nebojte se nám ozvat. Za základní posouzení webu a zpětnou vazbu nic neplatíte a můžete se sami rozhodnout, zda analýzu přístupnosti u nás podstoupíte.

Líbil se vám článek? Ano / Ne