Jak jsme pomohli zpřístupnit e-shop Rohlik.cz nevidomým a handicapovaným

Oblast přístupnosti a inkluzivní design akcentujeme v Masteru dlouhodobě díky aktivitě kolegy Romana Kabelky. Vstříc nevidomým a handicapovaným díky Romanově práci a pod záštitou Světlušky vychází i internetový supermarket Rohlik.cz.

Roman Kabelka, auditor přístupnosti v MasterDC
MICHAELA RABASOVÁ
  • MICHAELA RABASOVÁ

  • 28. 06. 2019
  • 3 min čtení
Zkopirovat do schránky

Napsat web je jedna věc. Ale zpřístupnit ho pro čtečky obrazovek a další asistivní technologie, věc druhá. O tom, jak důležité téma přístupnosti je, se snažíme díky našemu kolegovi Romanu Kabelkovi a spolupracovníkovi Radku Pavlíčkovi přesvědčovat české firmy. Analyzujeme, školíme, konzultujeme a aktivně debatujeme třeba i na českém Twitteru.

Na podzim loňského roku jsme spustili ojedinělý a z našich prostředků plně hrazený program školení nevidomých auditorů přístupnosti, který zaštítila i nadace Světluška. Auditoři se rekrutují z řady nevidomých a slabozrakých, čímž dochází ke zvýšení jejich uplatnění na trhu práce a rekvalifikaci. Po absolvování projektu – které účastníky teprve čeká – budou moci samostatně provádět analýzy přístupnosti a napomáhat tak šíření přístupnostní kultury.

Jak chápat pojem přístupnost?

Zatímco v případě budov a veřejných prostranství pracují na odstranění bariér architekti a projektanti, v on-line světě se o přístupnost na straně kódu musí postarat vývojáři a IT specialisté. Myslet je při tom potřeba zejména na: správné strukturování webu, vhodnou navigaci na stránce, ovládání z klávesnice, barevný kontrast a v neposlední řadě třeba i na alternativní popisky k obrázkům a ikonkám.

Na handicapované přitom myslí i české zákony a pro veřejnou správu ukládají povinnost mít přístupný web. Více o novém zákonu o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací a jak se podle něj zařídit se dočtete v článku na našem blogu.

V Česku žije kolem 80 tisíc těžce zrakově postižených a také bezmála 2,5 milionu seniorů, tedy skupiny, pro které je nakupování přes internet často stresující nebo vinou stejných technologických překážek zcela nemožné. „Ke zboží se třeba vůbec neproklikají, a pokud ano, tak ho nejsou schopni vložit do košíku a dokončit objednávku,“ vysvětluje programátor Roman Kabelka.

Nevidomí nakupují on-line

Roman je sám nevidomý a situaci, kterou popisuje, tak zažívá dennodenně na vlastní kůži. Zatímco třeba e-maily si díky čtecímu zařízení vyřídí poměrně snadno a rychle i na mobilu, přizpůsobení českých e-shopů pro jeho odečítač obrazovky pokulhává a Kabelka tak své nákupy často není schopný sám bez pomoci dokončit. „Možná si to řada lidí ani neuvědomuje, ale právě pro nás nevidomé je nákup přes internet preferovaný způsob oproti kamenným prodejnám. V těch totiž potřebujeme asistenci personálu, na kterou často čekáme dlouhé minuty. Celý nákup se taky výrazně prodlouží, pokud chceme zkontrolovat třeba složení výrobků,“ přibližuje Kabelka. Ne tak na Rohlíku, kde sám pravidelně nakupuje. Právě on-line supermarket Rohlík měl totiž to štěstí být prvním webem, který nevidomí auditoři webu otestovali.

A nutno říct, že interní front-end tým Rohlíku pod vedením Jakuba Valenty se k nedostatkům v kódu postavil čelem. Všechny do puntíku je obratem zapracoval a dnešním dnem se tak řadí mezi jeden z nejpřístupnějších českých e-shopů. Zmizely situace, kdy si čtečka obrazovky neporadila s kódem a četla informace na stránce v nesprávném pořadí. V Rohlíku odladili i ovládání z klávesnice nebo případy, ve kterých se tlačítka jevila jako obyčejný text, nikoliv ovládací prvky. Nejenže Rohlík má nyní o 80 tisíc potenciálních zákazníků více. Ale především 80 tisíc konkrétních lidí má možnost nakoupit stejně jednoduše a bez problémů jako lidé bez handicapu.

Je váš web přístupný?

Chcete i vy zpřístupnit svůj web či mobilní aplikaci handicapovaným? Získat analýzu a zpětnou vazbu plnou konkrétních rad a návrhů na zlepšení? První  základní zhodnocení webu od nás máte zdarma.

Chci analýzu přístupnosti

Líbil se vám článek? Ano / Ne