Outsourcing IT nabízí odbornou práci za zlomek mzdových nákladů

Externí technický support těží ze svých bohatých zkušeností.Outsourcing pomůže zvýšit
úroveň vaší IT infrastruktury

Nedostatek pracovních sil, chybějící know-how nebo nárazové výzvy jsou častými důvody, proč se firmy uchylují k outsourcingu IT služeb. Pro malé a střední firmy je to často jediná možnost, jak zajistit provoz a údržbu své IT infrastruktury. V článku jsme se proto zaměřili na to, proč se spolupráce s externí IT firmou vyplatí, a na co si dát při výběru dodavatele IT služeb pozor. 

Na českém trhu práce chybí podle odhadů více než 30 tisíc IT pracovníků napříč obory a jejich nedostatek logicky vede ke zvyšování mezd v IT sektoru. Podle údajů Českého statistického úřadu z prvního čtvrtletí letošního roku činila průměrná hrubá mzda v oboru informačních technologií téměř 60 tisíc korun. Když k tomu připočteme odvody za zdravotní a sociální pojištění, tak průměrný „ajťák” stojí zaměstnavatele kolem 80 tisíc korun. 

Nároky na IT infrastrukturu firem jsou navíc čím dál specifičtější a neustále se vyvíjí. Obecné znalosti proto už nestačí a budování moderní infrastruktury vyžaduje přesah do více IT oborů. Firmy tak stojí před nelehkou otázkou: Jak zajistit nedostatkové IT odborníky, kteří budou schopni splnit různorodé požadavky a zároveň neplatit víc, než je nutné? Odpověď na ni je jednodušší, než by se na první pohled mohlo zdát – outsourcing IT služeb.

Obecná motivace k outsourcování služeb

Podle studie společnosti Deloitte je nejčastějším důvodem k outsourcingu snižování nákladů a zajištění základní infrastruktury společnosti. 

Plaťte jen za to, co potřebujete

Stejně jako farmář nebude platit sběrače ovoce v únoru, nemá smysl platit vlastního IT zaměstnance jen proto, že je občas něco nutné opravit nebo nastavit nový SSL certifikát. Z hlediska nákladů je efektivnější využít externího technika nebo administrátora na akutní zásah nebo jednorázovou analýzu problému. 

Určitou údržbu IT infrastruktury je nutné provádět pravidelně, jako například monitoring, aktualizace softwaru nebo správu operačních systémů a virtualizovaných řešení. To vše se dá ovšem dělat vzdáleně za pomoci vhodného softwaru. Pro specializovanou firmu není až takový rozdíl, zda spravuje o jeden server více nebo méně. Díky bohatým zkušenostem ale její zaměstnanci dokáží rychleji identifikovat a odstranit případný problém, například blížící se DDoS útok. Jako bonus bude vaše infrastruktura pod drobnohledem nejen v pracovní hodiny, ale nonstop. 

Výše zmíněné platí, pokud máte firemní IT infrastrukturu na vlastním hardwaru a z nějakého důvodu ji nechcete nebo nemůžete přemístit do datacentra. V opačném případě je však outsourcování starostí o IT infrastrukturu ještě jednodušší. Technické výpadky, problémy s konektivitou, chlazením nebo pokaženým serverem automaticky řeší datacentrum. Určitá nástavba v podobě pravidelných aktualizací, instalace softwaru a dalších zásahů je pak součástí nabídky serverů se správou

Výhodou administrovaných řešení je i převedení odpovědnosti za plynulý chod služeb na externí firmu. Garantovaná dostupnost hostingové služby totiž patří mezi důležitá smluvní ujednání a specifikuje úroveň dané služby.

Nechte si poradit od profesionálů

Nejsou to ale jen významné úspory, které dělají z outsourcingu žolíka firemního IT. Také zkušenosti IT odborníků a přesah externí firmy do různých oblastí může mít velmi citelný přínos. Stálý IT zaměstnanec sice zná firemní infrastrukturu lépe než vlastní boty, když je ale potřeba něco zdokonalit nebo přejít na náročnější řešení, musí studovat a získávat praxi za pochodu, což může být zdlouhavé, neefektivní a někdy i bez šťastného konce. 

Výhodou externích techniků a administrátorů je, že mají zkušenosti z mnoha projektů, díky nimž dokáží IT infrastrukturu vidět v širších souvislostech a dobře znají úskalí různých operačních systémů, virtualizačních platforem nebo softwaru. Firma poskytující outsourcing navíc zpravidla disponuje celým týmem IT odborníků a techniků, kteří mají různá zaměření a navzájem se doplňují. 

Právě to je vedle ceny považováno za největší výhodu IT outsourcingu. Za zlomek mzdových nákladů tak může i malá nebo střední firma těžit ze zkušeného IT týmu a posunout svou infrastrukturu na novou úroveň, která by interního zaměstnance zkrátka nenapadla nebo by k její realizaci neměl dostatečnou kvalifikaci. 

Dlouhodobá spolupráce jako oboustranná výhra

Outsourcingové služby nabízí celá řada firem, vybrat si tu správnou ale není snadné. Prvním krokem je ujasnit si, co od outsourcingu vlastně očekáváte. Potřebujete jen jednorázovou opravu, nebo stálou údržbu? Chcete svou infrastrukturu modernizovat, nebo vám stačí „uhasit” nejpalčivější problémy? Podle toho se pak budou odvíjet kritéria, která musí externí firma splňovat. 

Ať už ale potřebujete nárazovou pomoc, nebo se poohlížíte po dlouhodobé spolupráci, měla by vás vždy zajímat stabilita outsourcingové firmy, a to hned ze dvou důvodů. Tím prvním je možnost odvedenou práci reklamovat nebo požadovat nápravu, což je u IT infrastruktury velmi důležité. Zásadní problém se totiž může objevit až časem, například při rostoucím objemu dat nebo při vyšší zátěži. Pokud přestane externí firma existovat, bude reklamace velmi problematická nebo nemožná. 

Druhým důvodem, proč si vybrat firmu se stabilním zázemím, je výhoda nejen dlouhodobé, ale i opakované spolupráce. Pokud už technik jednou vyjížděl k firemním serverům, bude podruhé vědět co a jak, jeho zásah bude rychlejší a v některých případech i levnější. V případě, že si necháte udělat software na míru a po pár letech zjistíte, že byste rádi přidali nové funkce, je opět mnohem efektivnější (a v některých případech je to i jediná možnost) oslovit firmu, která software vyvinula. Když ale zanikne, spolupráci s ní už nenavážete. 

Příkladů o tom, jak je vhodné, aby externí IT firma byla spolehlivá a znala infrastrukturu, software nebo jiné řešení zákazníka, by bylo možné uvést bezpočet. Obecně platí, že kontinuální spolupráce je přínosnější, rychlejší a často i nutná. Vybrat si nestabilní IT firmu je tak riziko, které se může vymstít.

Hlavní výhody outsourcingu 

Nižší cena – Místo vysokých mzdových nákladů na IT zaměstnance platíte jen za skutečně odvedenou práci. Rozpočet lze navíc rozdělit mezi více různých specialistů. 

Interdisciplinární přesah – Poskytovatelé outsourcingu disponují vývojáři, administrátory, techniky a dalšími odborníky, kteří mezi sebou spolupracují a dokáží tak reagovat na různorodé výzvy.

Zkušenosti – Řešení nečekaných problémů nebo přechod na komplexnější řešení je pro odborníky ze specializované firmy snazší, protože mají zkušenosti z jiných projektů.

Nepřetržitý monitoring – Nepřítomnost IT zaměstnance, nebo výpadek služeb mimo pracovní dobu už řešit nemusíte, poskytovatel totiž zajistí nonstop dohled.

Využijte přesahu do různých IT odvětví

Další kritérium, které stojí za pozornost, je rozsah portfolia nabízených služeb. Firma s přesahem do více oblastí totiž mnohem snadněji odhalí specifické problémy, třeba nesprávnou konfiguraci serveru pro účely určité aplikace. K tomu jsou totiž nutné znalosti jak z oblasti datacentrových služeb, tak softwarového vývoje.

Různé úrovně služeb jednoho poskytovatele zase umožňují hladké rozšiřování byznysu zákazníka, které jde ruku v ruce s vyššími nároky na IT infrastrukturu. Příkladem může být rapidní zvýšení počtu uživatelů, větší objem dat nebo rozvoj produktu. Ve všech těchto případech je nutné tomu uzpůsobit i hostingové řešení. 

Pokud poskytovatel nenabízí služby vyšší úrovně, například možnost výstavby privátního cloudu, když už běžný cloud hosting nestačí, může při migraci k jinému poskytovateli dojít ke zbytečným prostojům a ušlým ziskům. Při využití zkušeností administrátorů z datacentra s širokým portfoliem bude takový přechod rychlejší a plynulejší. 

Outsourcing v Česku nebo v zahraničí?

Cena práce a tím i outsourcingu IT služeb se v každém státě samozřejmě liší, rozdílná je však i úroveň IT odborníků, která obvykle koreluje se mzdovými náklady. Nejedná se tak o stejnou situaci, jako v případě mnoha průmyslových odvětví, kde stačí i nekvalifikovaní zaměstnanci a kde je jediným měřítkem ochota lidí pracovat za velmi málo peněz. Hledání ideálního poměru ceny a kvality je proto svatým grálem IT outsourcingu. 

Dobrou zprávou je, že Česká republika patří ke špičce a mezi státy střední a východní Evropy je podle agentury Addeco nejoblíbenějším místem pro IT outsourcing. „Zahraniční firmy si u nás cení především vyspělosti právního systému, politické stability, infrastruktury, vzdělávacího systému a datové bezpečnosti,“ uvedl pro Hospodářské noviny Ondřej Wysoglad, ředitel personální agentury Addeco ČR a SK. Když se k tomu přidá snazší komunikace a krátká dojezdová vzdálenost, nemají české firmy příliš velký důvod své služby outsourcovat v zahraničí. Výjimkou mohou být samozřejmě specifická IT řešení, na která kapacity českých firem nestačí. 

Zlaté české ručičky si ale poradí s širokou škálou požadavků a pokud se vám podaří navázat dlouhodobou spolupráci se spolehlivou externí firmou, bude vaše IT šlapat jako hodinky. Odpadnou starosti o chod IT infrastruktury, problémy vyřešíte snáze a rychleji a jako bonus vše vyřídíte s jedním dodavatelem za zlomek mzdových nákladů. 

 

 

 

Správné místo pro vaše data

NAŠE DATACENTRA NALEZNETE V PRAZE I V BRNĚ